Zorganizuj sprawny system pierwszej pomocy

Wszystkie te czynności, które ludzie podejmują, by uratować zdrowie i życie osoby poszkodowanej w sytuacji ich zagrożenia (np. gdy nastąpi wypadek, niespodziewane zatrzymanie krążenia, utrata przytomności, nagły atak choroby itp.), określane są jako pierwsza pomoc przedmedyczna. Są one podejmowane, zanim jeszcze na miejsce zdarzenia przyjadą służby medyczne. Ich celem jest ratowanie poszkodowanego do czasu, gdy zajmie się nim profesjonalny ratownik medyczny.

W wielu przypadkach, liczy się każda chwila. Każda kolejna minuta bez podjęcia akcji ratowniczej może skończyć się dla poszkodowanego tragicznie, szczególnie jeśli przestało pracować jego serce. Z tego powodu tak ważne jest, by w Twoim zakładzie pracy były osoby przeszkolone z udzielania pierwszej pomocy. Szansa na uratowanie poszkodowanego znacznie wówczas wzrośnie.

Pierwsza pomoc przedmedyczna dla firm z Bydgoszczy

Dlaczego pierwsza pomoc jest taka ważna?

W chwili wypadku, doznania przez kogoś urazu czy innego nagłego zdarzenia, trzeba działać szybko i zdecydowanie. Do momentu, gdy na miejsce dojedzie karetka pogotowia, może upłynąć nawet kilkadziesiąt minut. To czas niezwykle istotny z punktu widzenia szans na przeżycie. Możliwe, że konieczne będzie zatamowanie krwotoków, szybkie schłodzenie oparzeń czy przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Czynności te trzeba wykonać prawidłowo, by nie zaszkodzić ratowanej osobie, tylko zapewnić utrzymanie jej funkcji życiowych do przyjazdu ratowników.

Odpowiednie przeszkolenie pracowników z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej to nie tylko obowiązek nałożony przez ustawodawcę. To także gwarancja komfortu dla Ciebie jako przedsiębiorcy i pracodawcy. W razie wypadku jego świadkowie nie będą stali biernie żałując, że nie potrafią pomóc lub bojąc się, że ze względu na brak odpowiednich umiejętności, mogliby zrobić poszkodowanemu dodatkową krzywdę.

Szczegółowy zakres usług z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej

  • przygotowanie szczegółowych instrukcji dotyczących zasad udzielania I pomocy
  • przeprowadzanie szkoleń dla pracowników wyznaczonych do udzielania I pomocy
  • wyposażenie przedsiębiorstwa w niezbędne apteczki

Wybrane przepisy prawne

Obowiązek zapewnienia pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Obowiązek pracodawcy zapewnienia pierwszej pomocy w zakładzie pracy wynika z przepisów zarówno Kodeksu pracy, jak i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zgodnie z ww. aktami prawnymi po stronie pracodawcy istnieje obowiązek zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy.

Organizacja systemu pierwszej pomocy

System pierwszej pomocy powinien składać się z odpowiednio oznakowanych i łatwo dostępnych:

  • punktów pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów lub pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działania toksyczne;
  • apteczek w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.

Punkty pierwszej pomocy oraz apteczki powinny być odpowiednio oznaczone oraz umiejscowione w widocznym miejscu w zakładzie pracy. Co prawda przepisy nie wskazują gdzie powinny być usytuowane punkty pierwszej pomocy czy apteczki, ale niewątpliwie musi być do nich łatwy dostęp.

Przy punktach pierwszej pomocy oraz apteczkach powinna być wywieszona instrukcja pierwszej pomocy oraz wykaz osób odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy.

W przepisach nie ma także określonej liczby ile punktów pierwszej pomocy, czy apteczek powinno znajdować się w firmie. Decyzje podejmuje pracodawca, który powinien ocenić zagrożenia i częstotliwość ich występowania na poszczególnych stanowiskach w oparciu o przeprowadzoną ocenę ryzyka zawodowego. Swoje ustalenia pracodawca winien skonsultować z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami.

Należy jednak pamiętać, że liczba, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów zagrożeń występujących na stanowiskach pracy.

Kursy piewszej pomocy

Obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie kursu pierwszej pomocy dla co najmniej jednego pracownika w danym zakładzie pracy.

Art. 2071 k.p.

§ 1. Pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o:

  1. zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników;
  2. działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1;
  3. pracownikach wyznaczonych do:
  •  udzielania pierwszej pomocy,
  • wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.

§2. Informacja o pracownikach, o których mowa w § 1 pkt 3, obejmuje:

  1. imię i nazwisko;
  2. miejsce wykonywania pracy;
  3. numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.

Art. 224 k.p.
§ 1. Pracodawca prowadzący działalność, która stwarza możliwość wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia pracowników, jest obowiązany podejmować działania zapobiegające takiemu niebezpieczeństwu.
§ 2. W przypadku, o którym mowa w § 1, pracodawca jest obowiązany zapewnić:

  1. odpowiednie do rodzaju niebezpieczeństwa urządzenia i sprzęt ratowniczy oraz ich obsługę przez osoby należycie przeszkolone;
  2. udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym.

§ 3. Przepisy § 1 i 2 nie naruszają wymagań, określonych w odrębnych przepisach, dotyczących katastrof i innych nadzwyczajnych zagrożeń.